Singapore, Maleisie, Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Judith Scholte - WaarBenJij.nu Singapore, Maleisie, Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Judith Scholte - WaarBenJij.nu

Singapore, Maleisie, Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Judith

08 Januari 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal!

Vanuit een fantastisch comfortabele bus schrijf ik dit bericht, ja er is wifi aan boord.
Ik begin bij Maleisië, waar we gebleven waren. Vanuit daar gingen Renske en ik naar Singapore. We kwamen 's avonds aan dus meteen richting het hostel. Op oudjaarsdag zijn we even naar Chinatown gelopen maar ik was verkouden dus ging al vrij snel terug aangezien ik 's avonds wel fit wilde zijn. We hadden met een aantal mensen uit het hostel afgesproken om van tevoren wat alcohol te nuttigen en dan op naar Marina Bay waar het vuurwerk zou plaatsvinden. Renske voelde zich niet heel erg fit en dat werd gedurende de avond alleen maar erger. We zijn nog wel naar het vuurwerk gegaan wat onwijs gaaf was met op de achtergrond de geweldige gebouwen van Singapore. Meteen na het vuurwerk richting ziekenhuis om maar even te checken want het waren wel symptomen van dengue koorts. In het ziekenhuis hebben ze medicijnen gegeven maar ze konden pas na een aantal dagen zeggen of het daadwerkelijk dengue is.
Nog twee dagen hadden we in Singapore en ik ben met drie Finse meiden naar Sentosa eiland geweest een eiland vol met attractieparken. De dag erna was Tobi in Singapore, een jongen die we al eerder in Penang hadden ontmoet dus ben ik nog met hem rondgeslenterd door de stad. 'S avonds zouden we de nachtbus nemen naar Kuala Lumpur terug waar we op 3 januari aankwamen en nog 2 volle dagen hadden. Aangekomen in Singapore lekker geluncht in de 'vreetschuur' met Davy een Belgische jongen waar we ook in Melaka veel mee optrokken. Dit is een foodcourt waar allemaal verschillende kraampjes met eten zijn. Erg lekker en reuze goedkoop! Toen ik terugkwam in het hostel was Renske net met een Maleisische familie naar een ziekenhuis vertrokken om toch nog te checken want het ging niet veel beter. Ik besloot nog even wat administratieve dingen te doen voor Vietnam en te wachten tot ze terug kwam. Het uitgelezen moment om ook de eerste aflevering van Wie Is de Mol al haperend te bekijken. Eenmaal terug bleek dat er inderdaad dengue aangetroffen was in Renskes bloed, maar gelukkig in vrij kleine mate. Dengue is een koorts waar je eigenlijk niks tegen kan doen behalve uitzieken. Het wordt overgedragen door muggen en kan in kleine gevallen wel ernstig zijn. Er bestaat geen medicijn en ook geen vaccinatie dus voor Renske was het vooral de hele dag in bed liggen. Die avond kwam ik heel toevallig Robin en Milou tegen uit Langedijk. De ouders van Robin en mijn ouders zijn goed bevriend dus dat was wel heel leuk. De wereld is ook zo klein!
De volgende ochtend ben ik nog mee geweest voor een extra controle en de bloedwaarden waren iets lager. 'S avonds ben ik nog naar de Petronas torens geweest die heel erg indrukwekkend zijn 's avonds. Nog in een skybar geweest met Davy, Robin en Milou voor een prachtig uitzicht en toen zat Maleisië er alweer op. We werden die ochtend door de Maleisische familie naar het vliegveld gebracht. Echt ongelooflijk hoe behulpzaam mensen hier zijn!

Vietnam, Ho Chi Minh.
Een groot gekkenhuis van scootertjes. Elke oversteek is weer de vraag of ze voor je stoppen. Het beste is gewoon doorlopen want iedereen wijkt wel uit voor jou. De eerste avond ben ik met een groepje van mijn hostel naar de pubquiz van een ander hostel gegaan. Erg gezellig en natuurlijk hebben we gewonnen. Een fles wodka, dus het werd een erg gezellige avond!
De dag erna ben ik met een aantal naar het War Remnant museum geweest, erg indrukwekkend om te zien wat voor schade de Vietnamoorlog allemaal heeft aangericht en dat het nu ook nog steeds zichtbaar is. Ook heb ik de originele versie van 'napalm girl' gezien. Erg gaaf omdat ik daar zelf zoveel onderzoek naar heb gedaan voor mijn bachelorscriptie! Het museum is alleen van 12 tot half 2 gesloten en we kwamen er 10 voor 12 aan. We zijn toen met wat biertjes in het park gaan zitten, het bier is hier namelijk goedkoper dan de frisdrank (omgerekend 50 eurocent voor een flesje Saigon bier). Saigon is trouwens de vroegere naam van de stad maar na de oorlog is dat veranderd in Ho Chi Minh City. Na het museum was iedereen bijna een beetje aangeslagen en dus zijn we een massage gaan doen, heerlijk maar ook wel pijnlijk af en toe haha. Toen ben ik met Camille een Frans meisje wat zakelijke dingen gaan doen. Zij wilde naar een eiland en ik wilde een tour naar de Chu Chi tunnels boeken en ook meteen de busreis vanuit Ho Chi Minh city naar Mui Ne, een kustplaatsje. Het is zo leuk om mensen te leren kennen en als het klikt om elkaar dan verderop nog een keer te zien. Waarschijnlijk ga ik Camille nog ergens in het midden ontmoeten als we een beetje uitkomen met onze reis, dat zou erg leuk zijn! Uiteraard die avond op plastic kinderstoeltjes aan het goedkope bier gezeten.

De volgende morgen stond voor mij de tour naar de Chu Chi tunnels. Dit is een ongeveer 300 kilometer lang gangenstelsel waar de Vietnamese guerillastrijders zich verborgen hielden voor Amerikaanse soldaten. Heel indrukwekkend om te zien dat ze bijna een hele stad onder de grond hebben gebouwd. Ook de ingangen zijn bizar klein en haast niet te vinden. Dat was ook de reden dat ze het goed verborgen konden houden voor de Amerikanen. 'S middags ging ik met Camille nog een rondje over de markt lopen maar het afdingen ging niet echt soepel. 'S avonds bij het hide out hostel van de pubquiz nog gezellig een drankje gedaan en in een rooftopbar gezeten.
De volgende ochtend was het vroeg dag want ik moest de bus om 8 uur naar Mui Ne nemen. Ik heb net lekker fried noodles with vegetables gegeten en nog een coconut-mangosmoothie gehad voor het bedrag van minder dan 2 euro bij elkaar.

Ik zeg: Azië is echt een paradijs! Ik ben benieuwd naar het strand hier, het weer is in ieder geval 80 keer beter dan in Maleisië!

  • 08 Januari 2015 - 11:10

    Jolien:

    Hi Judith,

    Wat een tof verhaal en weer genoeg gezien.. Wel even schrikken voor jouw vriendin, zij is nu op huis aan?
    Heb je al de Vietnamese loempia geproefd, mmm heerlijk! Geniet nog maar lekker! X

  • 08 Januari 2015 - 12:50

    Sjoukje:

    Hoi Judith,

    Fijn dat je het zo leuk hebt, leuk dat je dit met ons deelt. Geniet verder van je trip in Vietnam.

  • 10 Januari 2015 - 12:54

    Tjallie Kooistra:

    Bedankt voor je belevenissen en wat is het leuk om te lezen dat je het zo naar de zin hebt. Het is jammer dat de laatste dagen samen met Renske door ziekte anders is gelopen dan dat jullie hadden gepland. Maar dat is niet anders, hopelijk knapt Renske gauw weer op.
    Geniet er nog van Juud en wij blijven je volgen op je route door Azië.
    Dikke knuffel van mama voor onderweg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 18 Nov. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 3663

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 15 Maart 2015

Zuid-Oost-Azië

Landen bezocht: