Vietnam, Laos en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Judith Scholte - WaarBenJij.nu Vietnam, Laos en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Judith Scholte - WaarBenJij.nu

Vietnam, Laos en Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Judith

12 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het is al veel te lang geleden dat ik een berichtje geschreven heb dus vandaar 3 landen in één verslag.
Even terug in de tijd naar 11 januari: Mui Ne in Vietnam. Hier heb ik een aantal relaxte dagen gehad. Een scootertje gehuurd en naar de zandduinen gereden en een dag bij het zwembad gezeten. Het weer was niet optimaal, beetje bewolking en een harde wind. Deze plaats is daardoor een paradijs voor kitesurfers die er ook in massale getallen zijn.
Na Mui Ne ben ik verder gereisd naar Nha Trang, een dagje tempels en het stadje bekeken en gezellig wat gegeten met Ilona en Nicolas die ik in Mui Ne en Saigon had ontmoet. Maar snel weer weg gegaan omdat deze plaats overspoeld is met Russische toeristen en LEDverlichting.
Daarna naar Hoi An geweest, een heel leuk stadje met de beste Tailors. Je kan hier kleding op maat laten maken voor een leuk prijsje. Ik heb een jurk laten maken en kon de verleiding niet weerstaan om ook nog leren sandaaltjes te laten maken. In Hoi An had ik afgesproken om verder te reizen met een Frans meisje Camille en een Canadese jongen Nicolas die ik in Saigon ontmoet had. Nicolas had een motor gekocht dus die nam niet zoals wij telkens de bus. In Hoi An heb ik ook de beste springrolls van mijn leven gegeten. Hmmm heerlijk! We hadden ook nog een tochtje naar een pottebakkersdorpje en silk village gedaan.
18 januari hadden we de bus naar Hue, een plaatsje met een mooie oude citadel. Hier zijn we 2 dagen geweest omdat het niet heel bruisend was en we de oude citadel on 1 dag wel gezien hadden.
De volgende stop was Dong Hoi een plaats 55 kilometer van het National Park Phong Nha. Hier hebben we een scooter gehuurd en op eigen houtje een tocht gedaan naar een grot in het National Park. Het was een hele mooie rit en gaaf om ook het platteland van Vietnam te zien. De natuur was zo mooi met alle rijstvelden, wat even lekker was na toch voornamelijk allemaal steden gezien te hebben. Met een boot gingen we naar de grot waar we doorheen vaarden en ook nog even uitstapten.
Met Ollie, een Nieuw-Zeelandse jongen uit het hostel hadden Camille en ik een nachtbus naar Hanoi. Hier hebben we een boottour gedaan naar Halong Bay waar we ook een nacht op bleven slapen. Een uitzicht waar je U tegen zegt. Halong Bay is namelijk een gebied met heel veel rotseilanden als het ware voor de kust. Het wordt ook wel de Baai van de dalende draak genoemd en is één van de zeven wereldwonderen sinds 2012.
Na Hanoi gingen we verder naar Sapa een plaats die bekend staat om zijn terras rijstvelden. Een prachtig uitzicht alleen was het hier wel onwijs koud. Ik was blij met de elektrische deken in het hotel. In Sapa heb ik afscheid genomen van Camille die naar Nieuw Caledonië zou gaan en ik ging naar Laos. Een helse busrit en na 28 uur bereikte ik Luang Prabang in het noorden van Laos. Een heel mooie plaats waar nog erg veel Franse invloeden te zien zijn. Hoera voor het stokbrood met La Vache Qui Rit! In Luang Prabang was ik met een groep van het hostel naar de Kuang Si waterfalls geweest. Uiteindelijk afgesproken met een Duits meisje Cinthia om samen verder te reizen naar Vang Vieng.
In Vang Vieng zijn we naar de blue lagoon geweest waar ook nog een grot bij was. Vang Vieng is onder backpackers vooral bekend om 'tubing'. Je huurt een rubberen band waarmee je met de stroming van de rivier meedrijft. Langs de rivier staan 4 barretjes waar je wat kan drinken. Heel gezellig zo'n dag dobberen. Het was nog een hele toer om de banden om 6 uur weer af te leveren bij het eindpunt, dus 1km voor het einde bij een tuktuk ingestapt om de borg nog terug te krijgen.
Na Vang Vieng gingen we door naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Hier moest Cinthia haar visum voor Vietnam regelen dus zijn we daar 3 dagen gebleven. Er is vrij weinig te doen daar afgezien van COPE centre te bezoeken. Dit is een organisatie die zich inzet om ook de slachtoffers van de oorlog te helpen. Laos is met ongeveer 260 miljoen bommen het meest gebombardeerde land van de regio. Ook zijn er nu nog steeds 75 miljoen onontplofte bommen verspreid over heel Laos.
Van Vientiane trokken we verder naar 4000 eilanden, een gebied in de Mekong rivier. Deze splitst hier in ontzettend veel zijrivieren waardoor er allemaal kleine eilanden ontstaan. We zaten op het eiland Don Det, heerlijk even bijkomen weer. We hadden meteen de volgende dag een fiets gehuurd en zijn naar de watervallen gefietst. Erg mooi alleen helaas kon je er niet een duik in nemen. We gingen nog door naar de kleine waterval, maar ook daar bleef het bij pootje baden. De volgende dag ging Cinthia alweer door dus hadden we nog een drankje gedaan bij het kampvuur. De volgende dag ging ik naar het zwembad met een Robbert, een Nederlandse jongen waar ik mee besloot op te reizen. De volgende dag gingen we een kayaktour doen door de Mekong, en weer andere watervallen bezocht. Ook hebben ze een plek waar de zeldzame Irrawaddy dolfijn voorkomt dus die hebben we ook nog gespot (weliswaar van een afstand van ongeveer 150 meter).

Dit was de laatste dag in Laos want de bus naar Cambodja vertrok de volgende dag om 8 uur 's ochtends. Een helse rit, waarin we zo lang moesten wachten dat we uiteindelijk een vertraging van 5 uur hadden en pas om half 10 's avonds aankwamen. Mijn laatste nieuwe land van deze trip! We kwamen aan in Siem Reap, een stad in het noordwesten, dichtbij het bekende Angkor Wat. Dit is een enorm tempelcomplex wat ongeveer tussen 900 en 1100 gebouwd is. Bij aankomst hadden we meteen een tuktuk voor 2 dagen geregeld om ons rond te rijden. 'S avonds even in Siem Reap over de nightmarket gestruind en natuurlijk weer veel te veel geld uitgegeven :) daarna nog even wezen stappen, wat ook heel leuk kan hier op pub street.

Ik zit nu te wachten op de nachtbus die ons naar de Hoofdstad Phnom Penh gaat brengen, een busrit van ongeveer 7 uur. Ik heb hier nog minder dan een maand nu dus het einde komt al wel in zicht!

Liefs Judith

• 12 Februari 2015 - 19:47

Tjallie Kooistra:

Wat een kilometers heb je al gemaakt. En gelukkig gaat het tot nu toe goed. Geniet nog volop van je avontuur, want voor je weet ben je weer thuis. Vinden wij stiekum toch ook weer erg fijn hoor.En ik vind je een stoere topper dat je dit je dit allemaal maar doet. Dikke knuffel van mama.

• 12 Februari 2015 - 19:56

Dag lieve Juud,
    Weer met veel plezier je verslag gelezen. Wat heb je er al veel kilometers opzitten. Nu je laatste land wat je bezoekt, geniet er nog maar van, want voor je het weet ben je weer thuis. Vind ik stiekum ook weer leuk hoor, kijk er wel naar uit natuurlijk. Ben super trots op je dat je dit zomaar doet in je eentje. Nog heel veel plezier en pas goed op je zelf

• 12 Februari 2015 - 21:52

Sjoukje:

Hè, Juud, leuk weer wat van je te lezen! Wat een avontuur, leuk hoor! Jammer hè dat het einde inzicht komt. Heel veel plezier nog in Cambodja!